This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - © Copyright 2011
Dæmonologi
Definition af ordet dæmon
Ordet dæmon står kun i de gamle græske over-
sættelser af de gamle jødiske skrifter og i det
nye testamente.
Grækerne havde en opdeling af overguder i
himlen og underguder på jorden.
Ordet dæmon kommer af det græske ord
“daimon” og betyder en gud på jorden
(undergud). Imodsætning til det græske ord
“deimon” som betyder en gud i himmlen
(overgud).
I de hebraiske-jødiske skrifter findes ordet
dæmon ikke, men i stedet bruges ordene ånd og
ånder.
Hvad er en dæmon ?
En dæmon er en ånd, der tjener djævlen og som
hører til her på jorden (jordbundet).
Hvad er en ånd ?
En ånd er en generel beskrivelse, som kan
tilhøre flere kategorier :
En ånd kan være en engel (en tjenende ånd) i
Guds rige.
En ånd kan være et menneskes ånd.
En ånd kan være en dæmon i satans rige.
En ånd kan være en engel (en sort engel) i
satans rige.
En ånd har desuden en sjæl med en tilhørende
karakter som følelser, intellekt og en vilje.
Ånder kan se :
Og når de urene ånder så ham, faldt de ned for
ham og råbte og sagde: »Du er Guds Søn!«
(Mark 3,11 - Mark 3,12)
Ånder kan høre :
Men Jesus spurgte ham og sagde: »Hvad er dit
navn?« Han svarede: »Legion«; thi mange onde
ånder var faret i ham.
(Luk 8,30 - Luk 8,31)
Ånder kan tale :
Og når de urene ånder så ham, faldt de ned for
ham og råbte og sagde: »Du er Guds Søn!«
(Mark 3,11)
Ånder har følelser som frygt, vrede, jalusi,
bitterhed, ked af det, osv.
Du tror, at Gud er én; deri gør du ret; det tror de
onde ånder også — og skælver.
Jak 2,19 - Jak 2,20
Ånder har en vilje :
Og de onde ånder bad ham og sagde: »Hvis du
uddriver os, så send os i svineflokken.« Og han
sagde til dem: »Gå!« Så fo'r de ud og fo'r i
svinene; og se, hele flokken styrtede sig ud over
brinken ned i søen og omkom i bølgerne.
(Matt 8,31 - Matt 8,33)
Ånder har overnaturlige krafter :
Han var nemlig ved at byde den urene ånd fare
ud af manden. Thi gang på gang havde den
slæbt af sted med ham, og så havde de bundet
ham med lænker og fodjern og holdt vagt over
ham, men han sønderrev, hvad man bandt ham
med, og blev af den onde ånd drevet ud i
ørkenerne. (Luk 8,29)
Hvilke problemer kan en ånd/dæmon
medfører ?
Nogle af de mest gænse problemer en
ånd/dæmon forårsager er :
Frygt og angst, hukommelsesvigt, ekstrem
vrede, tvangstanker, tanker om selvmord,
nedtrykthed, hovedpine, afhængighed,
overspiseri, homosekualitet og perverse
seksuelle vaner. Forskellige sygdomme, smerter
og lidelser på legmet. Vanskeligheder med at
læse biblen og tro på Jesus.
De fire hovedkategorier af ånder
1. Sygdomsånder
2. Svaghedsånder
3. Urene ånder
4. Onde ånder
Sygdomsånder forårsager sygdom og lidelse.
Svaghedsånder forårsager afhængighed og
bundethed som f.eks. narkomani, overspisning
eller ludomani.
Man kan blive afhængigt af alt, hvad man kan
lide. Måden man finder ud af om man er
afhængig på, er at man prøver at undlade at
gøre det man er vant til. F.eks at ryge eller at
overspise.
Ofte er afhængigheden bygget på et under-
liggende sår i sjælen, som forkastelse eller
andre umødte behov i ens liv.
Det er derfor helt nødvendigt at få helbredelse af
sjælen ind sammen med en eventuel udfrielse.
Urene ånder betyder ånder af sexlyst og
perversiter.
Onde ånder betyder ånder der gør oprør imod
Gud og mennesker igennem onde tanker,
udtalelser og handlinger som f. eks. vrede, had
bitterhed, religiøsitet (falsk gudsdyrkelse), mord,
selvmord, depressioner, håbløshed, vantro, stolt
og hovmod, frygt osv.
Adressering af dæmoner
Der er tre måder hvorpå man kan tiltale en ånd
på.
1. Direkte adressering
2. Indirekte adressring af funktionen
3. Indirekte adressering ved hjælp af synden
Direkte adressering
Direkte addressering bruges til at byde over en
specifik ånd i Jesus navn, når man har fået den
åbenbaret eller den besatte person selv kender
den.
Ånderne dækker sig ofte som personlige
skytsengle, åndelige guider og hjælpere, guruer
og afdøde familie medlemmer.
Indirekte adressring af funktionen
Bruges når man endnu ikke kender åndens
navn, men kender den effekt. F.eks. frygt,
forkastelse eller en bestemt smerte.
Ånder og energi / kraft hører sammen, så hver
gang man taler om en ånd, taler man også om
dens kraft. Og hver gang man taler om en energi
/ kraft, taler man også om en ånd.
Dette er grunden til at man kan tiltale en ånd
gennem dens funktion.
Indirekte adressering ved hjælp af synden
Man kan også bruge synden som indirekte
adressering til at byde over ånden i Jesu navn.
Synden er indgangspunktet, som giver satan
den legale ret til at optræde i den besattes liv.
Derfor kan man byde over enhver dæmon der er
kommet ind pga. en bestemt synd.
Dæmoners navne
Dæmoner har alle entydige navne, men de kan
også adresseres og benævnes gennem deres
funktion som f.eks. vrede, had, vantro, frygt,
utilgivelighed.
Beslægtede grupperinger af dæmoner
1.
Forkastelse
Bitterhed
Had
Vrede
Utilgivelighed
2.
Kritik
Anklager
Dømmesyge
Sladder
Bagtalelse
3.
Sløvhed
Træthed
Dovenskab
Passivitet
Manglende selvvilje
4.
Verdslighed
Lunkenhed
Ligegyldighed
Manglende gudsfrygt
Uansvarlighed
5.
Vantro
Tvivl
Tvesind
Frygt
Bekymring
6.
Selvretfærdighed
Stolthed
Negativitet
Opgivenhed
Håbløshed
Kæder af dæmoner
Dæmoner i biblen
Dæmoner i historien
Dæmoner og sygdom
Typiske karakter
tegn på dæmon
besatte personer
Ti tegn på en besættelse
1) Lavt energiniveau
2) Karakterskift og humør-
svingninger
3) Indre stemmer, der taler til en
4) Misbrug af stoffer og alkohol
5) Impulsiv opførsel
6) Hukommelsesproblemer
7) Dårlig koncentration
8) Pludselig bekymring eller
depression
9) Pludselige fysiske problemer
uden klar årsag
10) Kraftige emotionelle og fysiske
reaktioner ved at beskæftige
sig med emnet.
Sygdom og svaghed
Så vandrede Jesus omkring i
alle byer og landbyer, lærte i
deres synagoger og prædikede
evangeliet om Riget og hel-
bredte al slags sygdom og
svaghed.
(Matt 9,35 - Matt 9,36)
Han kaldte sine tolv disciple til
sig og gav dem magt over urene
ånder, så de kunne uddrive dem
og helbrede al slags sygdom
og svaghed
(Matt 10,1)
Men endnu mens han gik derhen,
rev og sled den onde ånd i ham.
Da talte Jesus strengt til den
urene ånd og helbredte drengen
og gav ham tilbage til hans fader.
(Luk 9,42)
Urene og onde ånder
Han var nemlig ved at byde den
urene ånd fare ud af manden.
Thi gang på gang havde den
slæbt af sted med ham, og så
havde de bundet ham med
lænker og fodjern og holdt
vagt over ham, men han
sønderrev, hvad man bandt
ham med, og blev af den onde
ånd drevet ud i ørkenerne.
(Luk 8,29)
Da talte Jesus strengt til den
urene ånd og helbredte drengen
og gav ham tilbage til hans fader.
(Luk 9,42)
Advarsel !
Denne hjemmeside er kun
for bekendende kristne der
ønsker eller har et personligt
forhold til Gud.
Hjemmesiden har ingen
relevans for folk der tror at
de kristne, men ikke er det !
Man bliver ikke en kristen fordi
man bor i et “kristent land”
Man bliver heller ikke kristen
bare fordi man er barnedøbt.
Barnedåben er en velsignelse,
dedikation og overgivelse fra
forældres side, men ikke en
bekendelse fra den døbte.
Den eneste måde at blive
kristen på er gennem personlig
åbenbaring eller vished (tro),
hvor Herren Jesus giver sig til
kende for én.
Dette skal efterfølges af en
personlig bekendelse fra
mennesket til Gud.
Vejledere
Visse kriterier skal være opfyldt
for at kunne agere som vejleder :
1. Selve troen og gudsforholdet
skal være i orden.
2. Kærligheden til at hjælpe
andre mennesker skal gå foran.
3. Kundskab og erfaringer med
henblik på udfrielse.
4. Ansvarlighed og 100 %
diskretion, så der kan opbygges
et godt tillidsforhold.
Det bedste udgangspunkt er altid,
at man finder og vælger sin
vejleder selv.
Ved at forhøre dig i din egen kirke
omkring emnet og bagefter
opbygger tillid til en eller flere
bestemte personer gennem
samtaler og samvær.
Hvis de ikke kan acceptere emnet
i din nuværende kirke bliver du
nødt til at finde en anden kirke
for at få den hjælp du har brug for.
Det betyder ikke at du skal skifte
kirke, men blot at du går derhen,
hvor du kan få den rette hjælp.
Advarsel !
Hvis du er på medicin er det
meget vigtigt, at du forsætter
med medicinen, som du plejer
indtil du er helt fri.
Når man efter en udfrielse er
fri, føler man ofte medicinen,
som en slags unødvendig
belastning og helt overflødigt.
Det er et tydeligt tegn på at
kroppen ikke længere har
brug for medicinen.
Hvis man slipper medicinen
for tidligt kan det medføre
depressioner, aggressioner
og andre uønskede handlinger.
Derfor skal man vente med
at slippe medicinen til man
er helt fri.
Jesu disciple uddrev ånder
På jeres vandring skal I prædike
og sige: ›Himmeriget er kommet
nær!‹ Helbred syge, opvæk
døde, rens spedalske, uddriv
onde ånder! I har fået det for
intet, giv det for intet!
(Matt 10,7 - Matt 10,9)
Advarsel imod udfrielse
af ikke troende !
Men når den urene ånd er faret
ud af mennesket, vandrer den
igennem vandløse steder og
søger hvile, men finder den
ikke. Så siger den: ›
Jeg vil vende tilbage til mit hus,
som jeg gik ud af,‹ og når den
kommer, finder den det ledigt,
fejet og pyntet. Så går den
bort og henter syv andre ånder,
værre end den selv, og de kom-
mer ind og tager bolig dér; da
bliver det sidste værre for dette
menneske end det første.
Således skal det også gå denne
onde slægt.«
(Matt 12,43 - Matt 12,45)
Farisærerne og de skriftkloge
uddrev også dæmoner og
ånder, men ikke ved Guds
ånd !
Og hvis jeg uddriver onde ånder
ved Beelzebul, ved hvis hjælp
uddriver så jeres egne til-
hængere dem? Derfor skal de
være jeres dommere. Men hvis
det er ved Guds Ånd, jeg
uddriver onde ånder, så er jo
Guds rige kommet til jer.
(Matt 12,27 - Matt 12,29)
Disse tegn skal følge
de troende !
Og disse tegn skal følge dem,
der tror: i mit navn skal de
uddrive onde ånder; de skal
tale med nye tunger; de skal
tage på slanger, og hvis de
drikker dødbringende gift,
skal det ikke skade dem; på
syge skal de lægge hænder,
og de skal blive raske.«
(Mark 16,17 - Mark 16,18)
Autoriteten og kraften i
Jesu navn
Og de halvfjerds vendte glade
tilbage og sagde: »Herre! også
de onde ånder er os lydige i
dit navn.«
(Luk 10,17 - Luk 10,18)
Engle er ånder i Guds
tjeneste
Er de ikke ånder i Guds
tjeneste, som sendes ud til
hjælp for deres skyld, der
skal arve frelse?
(Hebr 1,14)
Udfrielse gennem
symbolik og genstande
Og Gud gjorde usædvanlige
undergerninger ved Paulus'
hænder, så man endog bragte
tørklæder og bælter fra hans
legeme til de syge, og syg-
dommene veg da fra dem, og
de onde ånder fo'r ud.
(ApG 19,11 - ApG 19,13)
Udfrielse og sygdom
hænger ofte sammen
Thi der var mange, som havde
urene ånder, og ånderne fo'r
ud under høje skrig; og mange
lamme og halte blev helbredt
(ApG 8,7)
Advarsel !
Udfrielse er kun for troende !
Men også nogle af de om-
vandrende jødiske åndemanere
forsøgte at nævne Herren Jesu
navn over dem, som havde de
onde ånder, idet de sagde:
»Jeg besværger jer ved den
Jesus, som Paulus prædiker.«
Blandt dem, som gjorde dette,
var der syv sønner af Skeuas,
en jødisk ypperstepræst. Men
den onde ånd svarede og sagde
til dem: »Jesus kender jeg, og
om Paulus ved jeg besked,
men I, hvem er I?«
Og manden, i hvem den onde
ånd var, sprang ind på dem og
overmandede dem alle sammen
og mishandlede dem sådan, at
de måtte flygte nøgne og
sårede ud af huset.
(ApG 19,13 - ApG 19,17)
Apostlene uddrev ånder og
helbredte på deres vej.
Thi der var mange, som havde
urene ånder, og ånderne fo'r
ud under høje skrig; og mange
lamme og halte blev helbredt
(ApG 8,7)
Udfrielse i frastand
Men en kvinde, hvis lille datter
var besat af en uren ånd, kom
straks, da hun havde hørt om
ham, og faldt ned for hans
fødder; det var en hedensk
kvinde, af syrisk-fønikisk
herkomst.
Hun bad ham om at uddrive
den onde ånd af hendes datter.
Og han sagde til hende:
»Lad først børnene blive mætte;
thi det er ikke smukt at tage
børnenes brød og kaste det til
de små hunde.«
Hun svarede og siger til ham:
»Jo, Herre! også de små hunde
æder dog under bordet af
børnenes smuler.«
Da sagde han til hende:
»Fordi du sagde dette, så gå
kun hjem; den onde ånd er
faret ud af din datter.«
Og hun gik til sit hus og fandt
barnet liggende på lejet og den
onde ånd faret ud.
(Mark 7,25 - Mark 7,30)
Helbredelse og udfrielse i
Guds nærvær uden forbøn.
Ja, man bar endogså de syge
ud på gaderne og lagde dem
på bårer og senge, for at, når
Peter kom gående, i det
mindste hans skygge kunne
falde på nogen af dem.
Endog fra byerne i Jerusalems
omegn strømmede mængden
sammen og kom med syge
og med folk, som var plagede
af urene ånder, og de blev
alle helbredt.
(ApG 5,15 - ApG 5,16)
Udfrielse af en spådomsånd
Så skete det engang, da vi gik
ud til bedehuset, at vi mødte
en pige, som var besat af en
spådomsånd og skaffede sine
herrer stor fortjeneste ved at
spå.
Hun fulgte bag efter Paulus og
os andre, råbte og sagde:
»Disse mænd er den højeste
Guds tjenere, og de forkynder
jer frelsens vej.«
Og det gjorde hun i mange
dage. Så harmedes Paulus
over det, og han vendte sig om
og sagde til ånden:
»Jeg byder dig i Jesu Kristi
navn at fare ud af hende.«
Og den fo'r ud i samme stund.
(ApG 16,16 - ApG 16,19)
Udfrielse gennem symbolik
og genstande
Og Gud gjorde usædvanlige
undergerninger ved Paulus'
hænder, så man endog bragte
tørklæder og bælter fra hans
legeme til de syge, og sygdom-
mene veg da fra dem, og de
onde ånder fo'r ud.
(ApG 19,11 - ApG 19,13)