Hvordan læser man biblen ?
exercitation in. Dolore deserunt
fugiat sunt in nostrud cupidatat
anim voluptate.
Amet id laboris ipsum
id lorem incididunt cillum proident
do. Occaecat, incididunt ut dolor
officia
Vejledning og ritual for dæmonbesatte af 1547
1 Pet 5, 8: "Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter
nogen at sluge; stå ham imod, faste i troen."
Til læseren
Min kære ven. Jeg har tit besøg af nogen, som ønsker, at jeg på mit embedes
vegne skal tillade, at de må opsøge en dæmonuddriver, som kan og vil mane den
onde ånd ud af den, som de beder for. Skønt jeg ikke er så tyrannisk eller uvillig,
at jeg har lyst til deres elendighed, som er besatte med en onde ånd, så har jeg
ikke turdet gøre noget dertil imod min samvittighed. For de papistiske
dæmonuddrivere er kun Djævelens snydepelse, som han foregiver, at han flyer af
legemet, så han kan få desto mere magt over sjælen på et stakkels menneske.
Dermed styrker han falsk gudsdyrkelse, helgenernes påkaldelse, og anden
ugudelighed, som vi har set nok af i pavedømmet, hvor Djævelen brænder, når
de stænker koldt vand på ham, og lader sig binde med bånd og reb til at
stadfæste den vederstyggelige pavemesse etc.
Men dog har jeg ikke svaret anderledes dertil, end at de godt må opsøge nogen,
som vil tjene dem i sådan nød. Dog med den besked, at man skal lade provsten i
det herred se og læse det ord, som man vil bruge. Hvis der er noget ugudeligt i
det, skal det forbydes ham at bruge det. Der er dog ikke kommet nogen siden,
som ville bruge denne vej, hvormed de gav til kende, at det var ondt og ikke godt,
vrangt og ikke ret, som de havde at fare med. Som Kristus siger: de kommer ikke
til lyset, for at deres gerninger ikke skal straffes.
Nu synes det dog for mange gode præster at være udtryk for ringeagt, at de ikke
ved straks at tjene dem, som ønsker det, anderledes en med en fastendes bøn,
som Kristus selv giver til kende. Det var vel også nok at befale Gud det andet, og
den gør allerbedst som lader det blive ved det. Dog ikke desto mindre har jeg
sammensat nogle steder og ord, som også må læses i gode folks nærværelse,
hos den besatte, med en god tro til Gud, at han finder de bedste råd selv efter
hans hellige og værdige vilje.
Hvordan man kan skønne om nogen er besat eller ej
Der er mange Guds plager til over syndig mennesker, som synes ikke andet for
folk end at de er besatte, og de er dog ikke. Derfor kan man først erfare med den
syge, og bede ham oplæse De ti Bud, Trosbekendelsen og Fadervor, og bekende
sin tro. Hvis han kan gøre det, da er det et tegn på, at han ikke er besat, for den
onde kan ikke tåle det, ja tør vel straks vrænge hans mund op til begge hans
ører, og komme hans øjne til at stå åbne som end brændende ild og komme ham
til at skråle, at de må høre ham en hel by igennem, som det gik med den fattige
Hans Skram i Farendløse ved Ringsted, da jeg bad ham læse og da vi ville ind og
bede for ham etc.
Det er vel en stor plage at være besat, dog skal man regne det for en svær
sygdom, som den faldende syge eller spedalsk syge, og sådanne andre som
også er plager for synden, og ikke grue for dem, som er besatte mere end for
andre plager, for, hvis den onde giver sig tilkende, i øjne, næse og mund på folk,
det er ikke så farligt, som det er med dem, i hvis hjerter han bor lønlig ved synd
og ondskab. De må grue om freden og ikke disse andre, over hvis hjerte og sjæl
han ingen magt har, som vi læse om Job etc.
Årsag til at folk bliver besatte
Iblandt mange andre da er en beskidt mund den skadeligste, når man bander og
lader ilde, og beder så mange legioner fare i sig, og tager munden så fuld af de
onde, at man ikke kan spytte dem ud mod sin næste, med mindre de bryder ud af
øjne og næse og giver sig siden til kende, at de er der til stede, ham til en Guds
hævn, som vil unde sin næste så mange, så bliver hans bøn i vommen som man
siger, kalder du på det, som er ondt, så overgår dig det, som er ondt etc.
Og ligesom Herren er nær alle dem, som kalder på ham, så er også Djævelen
nær alle dem, som kalder på ham, og søger efter at komme i det hus igen, som
han er udgået fra, Luk 11.
I "Vitas patrum" står der, at end eneboer så nogle unge drenge løbe sammen og
lege. Al den stund, de forligtes vel, da så han en hob dejlige hvidklædte børn hos
dem. Det har været deres gode engle. Men straks de begyndte at skændes og
bande og slås, då så han, at de hvidklædte børn, løb væk fra dem, og der komme
nogle sorte svin og lå og væltede sig hos dem. Det har været de slemme onde
ånder, osv.
Ritual for besatte
Når man erfarer, at det er en rigtig besættelse, da kan man først læse disse
efterskrevne evangelie-tekster, hver i sit sted opkaste, hos den syge og i gode
folks nærværelse:
Matt 4, 1-11. "Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen,
osv."
Matt 8, 16: "Da det blev aften, bragte de mange besatte hen til ham, og han drev
ånderne ud ved sit ord.
Ligeledes vers 28-34: "De besatte i gadarenernes land".
Mat. 12, 22-37: "Da blev en besat, der var blind og stum, ført hen til ham, og han
helbredte den stumme, så han både kunne tale og se, osv."
Mat. 17, 14-21: "Helbredelsen af den månesyge dreng."
Mar. 5, 1-20: "Den besatte i gerasenernes land."
Luk 9, 37-42: "Helbredelsen af drengen med den urene ånd."
Bemærkning
Hvis den syge får det dårligt af disse hellige læsninger, og han plages slemt af
den onde, skal man ikke derfor holde op, men gå længere frem i Guds Ords kraft.
Undtagen hvis man ser stor jammer eller livsfare, så kan man moderere alting til
en anden tid.
Luk 10, 1-20: "Udsendelsen af de tooghalvfjerds."
Luk 11, 14-26: "Jesus og Beelzebul."
Luk 13, 10-13: "Helbredelsen af den krumbøjede kvinde
Luk 22, 31-32: "Simon, Simon! Satan gjorde krav på jer for at sigte jer som
hvede; men jeg bad for dig, for at din tro ikke skal svigte. Og når du engang
vender om, så styrk dine brødre."
2 Kor 4, 3-4: "Og er vort evangelium tilhyllet, er det kun tilhyllet for dem, der
fortabes, for dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så
de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er
Guds billede."
Bemærkning
Her kan man få den syge til at fremsige Trosbekendelsen, hvis det er muligt. Er
det ikke det, kan man selv læse det.
Ef 6, 11-17: "Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens
snigløb, osv."
Kol 2, 13-15: "Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på
kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore
overtrædelser. Han slettede vort gældsbevis med alle dets bestemmelser imod
os; han fjernede det ved at nagle det til korset; han afvæbnede magterne og
myndighederne, stillede dem offentligt til skue og førte dem i sit triumftog i
Kristus."
2 Pet 2, 4: "Gud skånede jo ikke de engle, som syndede, men styrtede dem i
afgrunden, hvor de holdes i mørkets lænker indtil dommen."
1 Joh 3, 8: "Derfor blev Guds Søn åbenbaret: for at tilintetgøre Djævelens
gerninger."
Jud 1, 6: "De engle, som ikke tog vare på deres høje hverv, men forlod deres
rette bolig, holder han bundet i mørket med evige lænker indtil dommen på den
store dag."
Bemærkning
Her må han spørge den onde ånd, hvorfor han er ikke dermed de andre.
Ligeledes Jud 1, 9: "Dengang ærkeenglen Mikael stredes med Djævelen om
Moses' lig, vovede han trods alt ikke at udtale nogen spottende dom, men sagde
blot: Herren straffe dig!"
Herefter kan han bruge den eksorcisme som bruges ved dåben:
Far ud du onde ånd og vig fra denne Jesu Kristi tjenere, osv.
Ligeledes:
Jeg byder dig i vor Herres Jesu Kristi navn, at du viger fra dette Guds
barn.
Bemærkning
Her kan man bede den syge fremsige sit Fadervor og så befale alle dem, som er
til stede, at de falder ned på deres knæ og beder for den syge, at den
almægtigste Gud vil gøre med ham efter sin værdige vilje for hans kære søns
Jesu Kristi skyld.
En formaning til dem som er til stede
Kære venner her kan I se at Djævelen også er med blandt Guds børn som den
hellige Job i det første kapitel giver tilkende. Selv om Satans hoved er
sønderknust af vor Herre Jesu Kristus, bider han os dog i hælene. Det vil sige, at
han stræber efter at gør os skade, og som den hellige Peter siger, han går
omkring som en brølende løve, og søger efter hvem han kan sluge. Ja han vil
altid gerne ind igen i det hus, som han er udgået af. Han er kraftig i de vantro og
ugudelige børn, som da han indgik i Juda på skærtorsdags aften. For hans skyld
og af det had, han har til menneskene, er døden kommen i verden. Dog er det
vor trøst, at han intet kan gør ved nogen skabning uden den almægtigste Guds
tilladelse. Ellers, hvis han måtte råde over os efter sin vilje, så tog han livet af os i
ét øjeblik. Undertiden gives der ham magt over et kristent menneske lidt eller
stort efter Guds vilje mennesker til gode for allehånde sagers skyldt, især når de
giver ham årsager til at plage dem.
Derfor råder den hellige Paulus os i Efeserbrevet 4, 27: "Giv ikke plads for
Djævelen." Og i 6, 11: "Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod
Djævelens snigløb." Og i 1 Tim 3, 7: "Enhver skal vogte sig, at han ikke komme i
vanry og gå i Djævelens fælde." Og Jakob 4, 7: "I skal stå Djævelen imod, så vil
han flygte fra jer." Og 1 Pet 5, 8: "Stå Djævelen imod, faste i troen", for der ligger
jo stor magt på, at vi gør det. Som Paulus siger 2 Kor 2, 11: "For at vi ikke skal
bedrages af Satan." Ellers er han en arm forskudt skabning og drage, ja den
gamle slange som Johannes beskriver ham i Åbenbaringen kapitel 12 og 20. Han
gør skade, som det fremgår af Paulus' befaling til korintherne, at den, der lever i
blodskam, skal overgives til Satan, så det kødelige kan ødelægges, osv. (1 Kor 5,
5).
Imod al hans magt og ondskab vil vi så bede med den hellige Paulus i Rom 16,
20, at fredens Gud snart vil lægge Satan knust under vores fødder.
Afsluttende bemærkning
Her skal enhver tage sig vare for alle ugudelige metoder, som man brugte i
pavedømmet, for det hedder unægtelig at drive djævelskab ud i Beelzebuls navn,
når man bruger ugudelige midler dertil. Det skal være alle gode kristne
prædikanter forbudt at bruge hebraiske ord og andet sådant, som om Satan ikke
skulle kunne forstå andre sprog end hebraisk, når han dog er verdens fyrste, som
Kristus kalder ham, ja denne verdens Gud, som Paulus benævner ham. Dog
forbydes der ikke nogen, at tiltale ham på hebraisk af dem, som forstår hebraisk.
For det er jo dem lige så let at sige til Satan: "Sese behemoth biskeme adonaj,"
som at sige "Far ud, far ud Beelzebul i Herrens navn". Men den, som vil bruge et
fremmed sprog, som han intet forstår af selv, det er ikke andet end narrestreger.
Endelig siger jeg her som før, at man skal bruge og lade bruge en fastendes bøn
til Gud for den besatte på prædikestolen og andre steder, tit og ofte. Det bliver
ikke gjort forgæves. Desuden skal man væbne sig med stor tålmodighed, så vel
som i al anden modgang med et håb, at det bliver bedre, når Gud vil. Hvem kan
eller må stå imod hans vilje, etc.
Her skal enhver tage sig i agt, hvorledes han selv holder hus hjemme, at han
ikke frivillig byder Djævelen til gæst. For han lader sig let indbyde, og hvor han
bliver budt ind som gæst, gør han skade på folk og fæ, kvæg og korn etc.
Det sker, når man ikke beder Gud morgen og aften, tidlig og sent, om de hellige
engles bevarelse, om den Helligånds nåde og ikke tegner sig med det hellige
korses tegn. Dermed tilkendegiver man, at man ikke tjener den korsfæstede Jesu
Kristus, som alene kan forvare os fra Djævelen og fra alt ondt.
Dette må være kort skrevet nu som en undervisning om, hvordan man skal
behandle dem, som er besatte, så lang som det kan række og hjælpe, så at gode
og gudfrygtige sognepræster kunne vide at styrke dem heri, når de overfaldes af
nogen i sådanne sager.
Den almægtigste Gud træde Djævelen under vore fødder, og trøste alle
bedrøvede hjerter, og fri sine udvalgte til sin hellige ære og rette dyrkelse ved den
rette slangetræder hans Søn Jesus Kristus vor Herre.
Amen.
Jeg beder alle, som får dette i hænde, at de vil forstå og udlægge det i den
bedste mening, og at ingen vil misbruge det, men bruge det, som han vil stå ved
til sidst og svare til på dommedag.
Skrevet hastelig i København otte dage efter Sankt Mikkels dag anno domini
1547.
Peder Palladius.
Biskoppelig vejledning og
ritual for dæmonbesatte
Vejledningen er udarbejdet i 1547 af
Peder Palladius, biskop over Sjælland.
Teksten gengives her med almindelig
retskrivning.
Originaltitlen er
"En vnderuisningh huorledis der kand
hanlis met dem som erre besette".
Cand.theol. Finn B. Andersen, 2005
This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - © Copyright 2011
Ti tegn på en besættelse
1) Lavt energiniveau
2) Karakterskift og humør-
svingninger
3) Indre stemmer, der taler til en
4) Misbrug af stoffer og alkohol
5) Impulsiv opførsel
6) Hukommelsesproblemer
7) Dårlig koncentration
8) Pludselig bekymring eller
depression
9) Pludselige fysiske problemer
uden klar årsag
10) Kraftige emotionelle og fysiske
reaktioner ved at beskæftige
sig med emnet.
Advarsel !
Denne hjemmeside er kun
for bekendende kristne der
ønsker eller har et personligt
forhold til Gud.
Hjemmesiden har ingen
relevans for folk der tror at
de kristne, men ikke er det !
Man bliver ikke en kristen fordi
man bor i et “kristent land”
Man bliver heller ikke kristen
bare fordi man er barnedøbt.
Barnedåben er en velsignelse,
dedikation og overgivelse fra
forældres side, men ikke en
bekendelse fra den døbte.
Den eneste måde at blive
kristen på er gennem personlig
åbenbaring eller vished (tro),
hvor Herren Jesus giver sig til
kende for én.
Dette skal efterfølges af en
personlig bekendelse fra
mennesket til Gud.
Salveolie
Herren talte til Moses og sagde:
Du skal tage balsamstoffer af
bedste slags: 500 sekel stakte,
halvt så meget, 250 sekel, vel-
lugtende kanel, og 250 sekel
vellugtende kalmus, desuden
500 sekel kassia efter hellig-
dommens vægt og en hin
olivenolie. Det skal du lave til
en hellig salvningsolie, en
krydret salveblanding, som en
salveblander laver den; det
skal være en hellig salvningsolie.
Med den skal du salve Åben-
baringsteltet, Vidnesbyrdets
ark, bordet og alle genstandene
på det, lysestagen og red-
skaberne til den, røgelsesoffer-
alteret, brændofferalteret og
alle redskaberne til det samt
bækkenet og fodstykket til det.
Du skal hellige dem, så de
bliver højhellige; enhver, som
rører ved dem, bliver hellig.
Du skal salve Aron og hans
sønner og hellige dem til at
gøre præstetjeneste for mig.
Og du skal sige til israelitterne:
Dette skal være min hellige
salvningsolie, slægt efter slægt;
den må ikke hældes ud over
noget menneske, og I må ikke
fremstille nogen olie i samme
forhold som den. Den er hellig;
den skal være hellig for jer.
Enhver, der blander salve som
den og giver den til en uindviet,
skal udryddes fra sit folk.
2 Mos 30,22 - 2 Mos 30,33
Vejledere
Visse kriterier skal være opfyldt
for at kunne agere som vejleder :
1. Selve troen og gudsforholdet
skal være i orden.
2. Kærligheden til at hjælpe
andre mennesker skal gå foran.
3. Kundskab og erfaringer med
henblik på udfrielse.
4. Ansvarlighed og 100 %
diskretion, så der kan opbygges
et godt tillidsforhold.
Det bedste udgangspunkt er altid,
at man finder og vælger sin
vejleder selv.
Ved at forhøre dig i din egen kirke
omkring emnet og bagefter
opbygger tillid til en eller flere
bestemte personer gennem
samtaler og samvær.
Hvis de ikke kan acceptere emnet
i din nuværende kirke bliver du
nødt til at finde en anden kirke
for at få den hjælp du har brug for.
Det betyder ikke at du skal skifte
kirke, men blot at du går derhen,
hvor du kan få den rette hjælp.
Guds ord har kraft
Thi Guds ord er levende og
virkende og skarpere end
noget tveægget sværd og
trænger så dybt ind, at det
sønderdeler sjæl og ånd,
marv og ben og er dommer
over hjertets tanker og
meninger.
(Hebr 4,12 - Hebr 4,13)