This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - © Copyright 2011
Retssystemet
Guds retssystem er loven, som blev givet til jøderne i
anden mosebog og fortsætter i tredie, fjerde og femte
mosebog. Gennem loven skulle livet og døden
åbenbares direkte for jøderne og indirekte for alle
mennesker på jorden.
Loven består af lovbud, anordninger og påbud, og
omfatter alle mosebøgerne, som jøderne kalder
"Toraen". Jøderne og de jødiske skrifter henviser ofte
til toraen, som "loven". Og det nye testamente i biblen,
henviser ofte til mosebøgerne (toraen) og de profetiske
bøger, omtalt som "loven og profeterne".
Loven blev givet for at synden skulle blive synligt og
tydeliggjort i jødernes liv. For uden lov er der heller
ingen dom. Loven blev givet direkte til jøderne, for at
de kunne vælge mellem livet og døden, og mellem
velsignelsen og forbandelsen. Indirekte blev de givet til
alle mennesker for at de alle kunne vælge mellem,
livet og døden, og mellem velsignelsen og
forbandelsen.
Hvis vi ikke havde færdselsloven, som fortæller os,
hvornår vi kører for hurtigt, vil der heller ikke være
nogen dom til at stadfæste en bøde.
Hvis der ikke var en øvre hastighedsgrænse, ville vi
ikke kunne vide om det var forkert at køre for hurtigt
eller køre for langsomt.
Men på grund af færdselsloven, som fortæller os at vi
ikke må køre for hurtigt og endvidere fastsætter en
øvre hastighedsgrænse, ved vi at vi skal køre med en
lavere hastighed for ikke at overskride grænsen, som
er stadfæstet gennem loven.
Når vi kører for hurtigt kan man anklage os gennem
færdselsloven, for at køre for hurtigt og hvis det er
sandt, vil anklageren få medhold og der vil blive
stadfæstet en dom, som vil resultere i en bøde.
Når vi kører for langsomt er der ingen der kan anklage
os for at kører for hurtigt. Og hvis der alligevel er
nogen der anklager os for at køre for hurtigt, selvom vi
kører for langsomt, vil han aldrig kunne få ret gennem
færdselsloven.
Synd i vores liv giver Satan ret til at anklage os efter
loven. Når Satan anklager os retmæssigt på grund af
synd i vores liv, må Gud give ham medhold. Hvis
Satan anklager os uretmæssigt vil han aldrig få
medhold.
Offersystemet
Hele offersystemet blev givet til jøderne på grund af
loven, for at vise dem Guds nåde. Hver gang der var
en der syndede, skulle de bringe ofre for at blive
renset og tilgivet. Uden blod af offerdyr var der ingen
tilgivelse.
Offersystemet hviler på loven, men er over loven.Hele
dette offersystem viser os Guds nåde, som er et udtryk
for Guds kærlighed til alle mennesker. Guds nåde
stadfæster igen og igen at "loven" er sand og retfærdig
og viser os vejen til liv, gennem vores sogneoffer ved
nåden. Det vil sige et offer der skal sogne vores synd,
hver eneste gang vi bryder loven.
Endvidere pegede hele offersystemet hen på Jesus
Kristus, som det eneste fuldendte sogneoffer, som
skulle åbenbares langt senere og stå som sogneoffer
for alle mennesker, når de først var kommet til tro på
Ham.
På grund af dette fuldendte sogneoffer skal vi ikke
længere ofre blod af tyre og dyr, men i stedet omvende
os og bede Jesus Kristus om tilgivelse for vores
synder, når vi overtræder loven.
Jesus er vores forsvarer og taler vores sag, hver
eneste gang Satan anklager os. Når vi har synd i vores
liv og Satan anklager os, står Jesus foran Guds trone,
som vores forsvarer og taler vores sag.
Hvis vi har omvendt os og bedt om tilgivelse for vores
synd og fået den, vil Satan ikke få medhold i sine
anklager imod os, fordi Jesus er vores fuldgyldige
sogneoffer, og han må gå tomhændet bort igen.
Hvis vi endnu ikke har omvendt os og bedt om
tilgivelse, vil Satan få ret i hans anklager imod os og
han vil få medhold.
Vi kan altså vælge at leve under "loven" eller under
"nåden". Hver gang vi begår en synd anklager Satan
os og får os ind under loven og hver gang vi beder om
tilgivelse for synden, kommer vi fri af loven og lever i
nåden.
Synd
Alt hvad der divergere og går imod Guds vilje er synd.
Enhver, der gør synd, begår dermed også
lovbrud, ja, synd er lovbrud. Og I ved, at han
åbenbaredes, for at han skulle bære synden; og
der er ikke synd i ham. Enhver, der bliver i ham,
synder ikke; enhver, der synder, har hverken set
ham eller kendt ham. (1 Joh 3,4 - 1 Joh 3,6)
Johannes går videre og taler om begrebet
retfærdighed kontra synd.
Børnlille, lad ingen føre jer vild. Den, der gør
retfærdigheden, er retfærdig, ligesom Han er
retfærdig. Den, der gør synd, er af Djævelen; thi
Djævelen har syndet fra begyndelsen. Men derfor
blev Guds Søn åbenbaret, for at han skulle
tilintetgøre Djævelens gerninger. Enhver, der er
født af Gud, gør ikke synd, thi Guds sæd bliver i
ham; ja, han kan ikke synde, fordi han er født af
Gud. (1 Joh 3,7 - 1 Joh 3,10)
Johannes deler synd op i to grupper : Der er synd til
døden og der er synd der ikke er til døden.
Død betyder i første fase en adskillelse fra Gud. Det
var denne død Gud mente, da Han sagde til Adam og
Eva at de skulle dø, hvis de spiste af kundskabens
træ. At de blev separeret og adskilt åndeligt fra Guds
Ånd.
Dette betød ikke, at de ikke oplevede Gud og Hans
nærvær og talte med Gud. Det var først senere at
menneskerne på jorden savnede behovet for at
komme tættere på Gud og begyndte at påkalde Hans
navn.
Dengang begyndte man at påkalde Herrens navn.
(1 Mos 4,26)
Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens
have, for at han skulle dyrke og vogte den. Men
Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må
spise af alle træerne i haven. Men træet til
kundskab om godt og ondt må du ikke spise af,
for den dag du spiser af det, skal du dø!«
(1 Mos 2,15 - 1 Mos 2,17)
I næste fase betyder synd en sjælelig død og en
degenerering af sjælen. Det er her vi skal finde
årsagen til mange psykiske sygdomme og lidelser i
mennesker. Sjælen er defineret som vores vilje, vores
intellekt og vores følelser.
Dette bevirker ofte mange legmelige / kødelige
sygdomme og medfører til sidst en udgang på livet,
som kan beskrives som den kødelige / legmelige død.
Det er denne død, som vi kender og ofte taler om i
almindelig tale.
Sjælelige problemer er ofte årsagen til mange af vores
legmelige sygdomme og problemer.
Nogle enkelte observationer på sjælelige problemer
der fører til legmelige sygdomme.
• Utilgivelighed, bitterhed og had medfører ofte Gigt.
• Bagtalelse og sladder medfører ofte hovedpine og
migræne.
• Frygt og angst medfører ofte hudsygdomme og
eksem.
Synd til døden
I allersidste fase betyder synd en evig fortabelse og en
evig adskillelse fra Gud efter livet.
Det er denne synd som Johannes her taler om som
synd til døden.
Hvis nogen ser sin broder begå en synd, som
ikke er til døden, så skal han bede, og han vil
give ham liv, hvis han da er blandt dem, der ikke
synder til døden. Der er en synd til døden; det er
ikke med hensyn til den, jeg siger, man skal
bede. Al uretfærdighed er synd; men der er synd,
som ikke er til døden. (1 Joh 5,16 - 1 Joh 5,17)
Et eksempel på synd til døden er bespottelse imod
Helligånden
Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal
tilgives menneskene, men bespottelse imod
Ånden,skal ikke tilgives. Den, der taler et ord
imod Menneskesønnen, ham vil det blive tilgivet;
men den, der taler imod Helligånden, ham vil det
ikke blive tilgivet, hverken i denne verden eller i
den kommende.
(Matt 12,31 - Matt 12,33)
Løsninger på mange af vores sygdomme og andre
problemer, skal derfor også findes i at gøre op med
vores liv i omvendt rækkefølge.
Et område der tit er ganske svært og uoverskuligt for
den enkle person. Dels på grund af de svære og åbne
sår i sjælen, som vi ofte bærer rundt på og dels fordi
mennesket har fortrængt fortiden og de tilsyneladende
uløselige problemer, for netop at kunne overleve og
skabe sig en normal tilværelse.
Til at gøre op med de gamle sår og problemer i ens liv
har vi ofte brug for en vejleder der kan høre fra Gud og
samtidig forstår forholdet mellem synd, sygdom og
udfrielse, samt respektere mennesket og forstår Guds
vilje og kærlighed. Gud elsker alle mennesker og har
omsorg og kærlighed nok til alle, uanset hvad deres
problemstilling er.
Dette er Guds kærlighed til alle mennesker, gennem
sin nåde, at vise sin godhed og genoprette det
ødelagte forhold, forbinde vores sår og helbrede os,
gennem troen på Guds søn Jesus, til evig frelse for
alle der tror på ham.
Misfoståelser
Skriftsteder er blevet ofte blevet drejet og brugt i en
forkert sammenhæng og derved er der gjort megen
skade på kristi legme i form af byrder som,
fordømmelse og skyldfølelser.
Dette skriftsted der ofte blevet misbrugt til
fordømmelse af rygning og drikning :
Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for
Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud,
og at I ikke tilhører jer selv? I er jo købt og prisen
betalt; ær derfor Gud i jeres legeme!
(1 Kor 6, 19)
Dette skriftsted handler derimod om utugt og hverken
om ryge, drikke og madvaner.
Om rygning
Der er desværre mange troende, der har en opfattelse
af at det er en synd at ryge. Men der er intet bibelsk
belæg for at rygning på trods af at det er beviseligt
skadeligt, også er en synd.
Dog skal man undgå at ryge, hvis man ligger andre til
last og forleder andre til fald på grund af deres
svaghed / afhæninghed.
Hvis Helligånden taler til dig om at det er en synd; er
det en synd for dig. Det er ikke ensbetydende med at
det er en synd for alle andre mennesker.
Hvis man er afhængig af at ryge, er vi af den opfattelse
at man har en ånd af “svaghed og afhængighed” og
dette sidste er en synd, fordi vi ikke skal lade noget få
magten over os.
Det er altså ikke rygningen i sig selv der er en synd,
men afhængigheden i vores indre menneske der
kontrollere os til at ryge der er en synd.
Hvis du er ryger og føler dig fordømt, skal du spørge
Helligånden til råds og Han vil åbenbare det for dig.
Spiritus og vin
Der er mange skriftsteder om vin og stærke drikke i
biblen og biblen advarer ofte imod at indtage stærke
drikke både i det nye og det gamle testamente.
Dog er det ingen synd at drikke rødvin i sig selv. Men
det er en synd at bringe en bror eller søstre til fald,
hvis vedkommende har en svaghed for at drikke.
Hvis man drikker for meget vin vil man typisk åbne op
for en masse triggere, som leder videre til synd. Men
at drikke vin i sig selv er ikke en synd, men en nydelse,
hvis man kan moderere og kontrollere det.
Igen er svaghed og afhængighed en synd fordi man
ikke kan styre og kontrollere sit drikkeri og derved har
man ladet noget få magten over sit liv.
Indtagelse af vin i store mængder åbner op for
negative åndelige oplevelser og man skal derfor passe
meget på hvor meget man indtager.
Hvis man indtager stærkere drikke, som snaps og
andre former for spiritus, vil man blot åbne hurtigere op
for disse negative oplevelser.
Og drik jer ikke fulde i vin, det fører kun til
udsvævelser; men lad jer fylde af Ånden (Ef 5,18)
Mad og overspisning
Hvis man behandlede de troendes madvaner på
samme måde som vores ryge og drikke vaner, vil man
undres over hvorfor fokus altid er på rygning og på at
drikke.
Overspisning er et af de allerstørste afhængigheds-
problemer vi har i Danmark og i særdeleshed i vores
kristne fællesskaber.
Man kan næsten ikke komme til et møde uden at
bordene er fyldt med fade og tallerkner, der bugner af
kager og mad i overflod.
Igen er det afhængigheden der er nøglen i vores
hjerter.
Alt er mig tilladt«, men ikke alt er gavnligt; »alt er
mig tilladt«, men jeg skal ikke lade noget få
magten over mig (1 Kor 6,12).
Typiske karakter
tegn på dæmon
besatte personer
Definition af synd
Enhver, der gør synd, begår
dermed også lovbrud, ja, synd
er lovbrud. Og I ved, at han
åbenbaredes, for at han skulle
bære synden; og der er ikke
synd i ham. Enhver, der bliver
i ham, synder ikke; enhver, der
synder, har hverken set ham
eller kendt ham.
(1 Joh 3,4 - 1 Joh 3,6)
Det genfødte menneske
kan ikke synde
Børnlille, lad ingen føre jer vild.
Den, der gør retfærdigheden,
er retfærdig, ligesom Han er
retfærdig. Den, der gør synd,
er af Djævelen; thi Djævelen
har syndet fra begyndelsen.
Men derfor blev Guds Søn
åbenbaret, for at han skulle
tilintetgøre Djævelens gerninger.
Enhver, der er født af Gud, gør
ikke synd, thi Guds sæd bliver
i ham; ja, han kan ikke synde,
fordi han er født af Gud.
(1 Joh 3,7 - 1 Joh 3,10)
To grader af synd
Hvis nogen ser sin broder begå
en synd, som ikke er til døden,
så skal han bede, og han vil
give ham liv, hvis han da er
blandt dem, der ikke synder til
døden. Der er en synd til døden;
det er ikke med hensyn til den,
jeg siger, man skal bede.
Al uretfærdighed er synd; men
der er synd, som ikke er til
døden.
(1 Joh 5,16 - 1 Joh 5,17)
Synd til døden
Derfor siger jeg jer: Al synd og
bespottelse skal tilgives
menneskene, men bespottelse
imod Ånden,skal ikke tilgives.
Den, der taler et ord imod
Menneskesønnen, ham vil det
blive tilgivet;
men den, der taler imod
Helligånden, ham vil det
ikke blive tilgivet, hverken i
denne verden eller i
den kommende.
(Matt 12,31 - Matt 12,33)
Sygdom og svaghed
Så vandrede Jesus omkring i
alle byer og landbyer, lærte i
deres synagoger og prædikede
evangeliet om Riget og hel-
bredte al slags sygdom og
svaghed.
Matt 9,35 - Matt 9,36
Han kaldte sine tolv disciple
til sig og gav dem magt over
urene ånder, så de kunne
uddrive dem og helbrede al
slags sygdom og svaghed
(Matt 10,1)
Men endnu mens han gik der-
hen, rev og sled den onde ånd
i ham.
Da talte Jesus strengt til den
urene ånd og helbredte drengen
og gav ham tilbage til hans
fader.
(Luk 9,42)
Urene og onde ånder
Han var nemlig ved at byde
den urene ånd fare ud af
manden.
Thi gang på gang havde den
slæbt af sted med ham, og så
havde de bundet ham med
lænker og fodjern og holdt
vagt over ham, men han
sønderrev, hvad man bandt
ham med, og blev af den onde
ånd drevet ud i ørkenerne.
(Luk 8,29)
Advarsel !
Denne hjemmeside er kun
for bekendende kristne der
ønsker eller har et personligt
forhold til Gud.
Hjemmesiden har ingen
relevans for folk der tror at
de kristne, men ikke er det !
Man bliver ikke en kristen fordi
man bor i et “kristent land”
Man bliver heller ikke kristen
bare fordi man er barnedøbt.
Barnedåben er en velsignelse,
dedikation og overgivelse fra
forældres side, men ikke en
bekendelse fra den døbte.
Den eneste måde at blive
kristen på er gennem personlig
åbenbaring eller vished (tro),
hvor Herren Jesus giver sig til
kende for én.
Dette skal efterfølges af en
personlig bekendelse fra
mennesket til Gud.
Vejledere
Visse kriterier skal være opfyldt
for at kunne agere som vejleder :
1. Selve troen og gudsforholdet
skal være i orden.
2. Kærligheden til at hjælpe
andre mennesker skal gå foran.
3. Kundskab og erfaringer med
henblik på udfrielse.
4. Ansvarlighed og 100 %
diskretion, så der kan opbygges
et godt tillidsforhold.
Det bedste udgangspunkt er altid,
at man finder og vælger sin
vejleder selv.
Ved at forhøre dig i din egen kirke
omkring emnet og bagefter
opbygger tillid til en eller flere
bestemte personer gennem
samtaler og samvær.
Hvis de ikke kan acceptere emnet
i din nuværende kirke bliver du
nødt til at finde en anden kirke
for at få den hjælp du har brug for.
Det betyder ikke at du skal skifte
kirke, men blot at du går derhen,
hvor du kan få den rette hjælp.
Ti tegn på en besættelse
1) Lavt energiniveau
2) Karakterskift og humør-
svingninger
3) Indre stemmer, der taler til en
4) Misbrug af stoffer og alkohol
5) Impulsiv opførsel
6) Hukommelsesproblemer
7) Dårlig koncentration
8) Pludselig bekymring eller
depression
9) Pludselige fysiske problemer
uden klar årsag
10) Kraftige emotionelle og fysiske
reaktioner ved at beskæftige
sig med emnet.
Gud ser alt og alle
Thi Guds ord er levende
og virkende og skarpere
end noget tveægget sværd
og trænger så dybt ind, at
det sønderdeler sjæl og ånd,
marv og ben og er dommer
over hjertets tanker og
meninger.
Ingen skabning er usynlig
for ham, alt ligger blottet
og udbredt for hans øjne;
og ham skal vi stå til
regnskab.
(Hebr 4,12 - Hebr 4,13)
Drik jer ikke fulde
Og drik jer ikke fulde i vin,
det fører kun til udsvævelser;
men lad jer fylde af Ånden
(Ef 5,18)
Menighedstjenere
Menighedstjenere bør lige-
ledes være værdige mænd,
der ikke er tvetungede, ikke
forfaldne til megen vin og ikke
søger skammelig vinding;
(1 Tim 3,8 - 1 Tim 3,9)
Om utugt
Fly utugt! enhver anden synd,
som et menneske kan gøre
sig skyldig i, er uden for
legemet;
men den, som bedriver utugt,
synder imod sit eget legeme.
Eller ved I ikke, at jeres legeme
er et tempel for Helligånden,
som er i jer, og som I har fra
Gud, og at I ikke tilhører jer
selv? I er jo købt og prisen
betalt; ær derfor Gud i jeres
legeme!
(1 Kor 6,18 - 1 Kor 6,20)
Kar til ære og vanære
Enhver, som nævner Herrens
navn, skal holde sig fra uret-
færdighed.«
I et stort hus er der ikke alene
kar af guld og sølv, men også
af træ og ler, og nogle til ære,
andre til vanære.
Hvis nogen holder sig ren og
fjernt fra disse, skal han være
et kar til ære, helliget, nyttigt
for husets herre, brugbart til
alt godt arbejde.
(2 Tim 2,19 - 2 Tim 2,21)
Om dømmesyge
Døm ikke, for at I ikke skal
dømmes; thi den dom, I
dømmer med, med den skal
I selv dømmes, og det mål,
I måler med, med det skal I
selv få tilmålt.
Hvorfor ser du splinten i din
broders øje, men bjælken i dit
eget øje lægger du ikke
mærke til?
Eller hvor kan du sige til din
broder: ›Lad mig tage splinten
ud af dit øje;‹ og se, der sidder
en bjælke i dit eget øje.
Hykler! tag først bjælken ud
af dit eget øje, så kan du se
klart til at tage splinten ud af
din broders øje.
(Matt 7,1 - Matt 7,5)
Urenhed kommer indefra
Hør og forstå: Ikke det, der går
ind i munden, gør mennesket
urent, men det, der går ud af
munden, det gør mennesket
urent!«
(Matt 15,10 - Matt 15,12)
Synd kommer indefra
Forstår I ikke, at alt, hvad der
kommer ind i munden, går ned
i maven og føres ud på det
dertil bestemte sted?
Men det, som kommer ud af
munden, udgår fra hjertet, og
det gør mennesket urent.
Thi fra hjertet udgår der onde
tanker, mord, ægteskabsbrud,
utugt, tyverier, falske vidnes-
byrd, bespottelser.
Det er den slags ting, som gør
mennesket urent; men at spise
med uvaskede hænder gør
ikke mennesket urent.«
(Matt 15,17 - Matt 15,20)
Alt er tilladt
Alt er mig tilladt«, men ikke alt
er gavnligt; »alt er mig tilladt«,
men jeg skal ikke lade noget få
magten over mig (1 Kor 6,12).