Deserunt dolore magna
excepteur
exercitation in. Dolore deserunt
fugiat sunt in nostrud cupidatat
anim voluptate.
Amet id laboris ipsum
id lorem incididunt cillum proident
do. Occaecat, incididunt ut dolor
officia
Ifølge præsten Amorth kan en besættelse opstå på forskellige måder.
En stor synd kan åbne en sjæl så meget for det onde, at det finder vej
ind i sjælen. En forudsætning for overhovedet at gøre sig håb om
helbredelse er, at patienten ikke må hade nogen mennesker, og at han
skal have tilgivet alle, han måtte have noget at tilgive. Dernæst kan
forbandelser eller kontakt med okkultisme udgøre en stor fare. Noget af
det farligste er ifølge Amorth spiritismen, for slet ikke at tale om
deciderede djævlekulte eller former for satanisme.
Amorth beretter, at der er forskellige grader af besættelse. Den laveste
grad er de såkaldte infestationer. Ikke bare mennesker kan være
infesterede - genstande, huse, byer kan være hjemsøgt af onde ånder
Her er det eksorcistens opgave med vievand og udfrielsesbønner at
byde, at ånderne skal forlade stedet. Et berømt eksempel er Frans af
Assisis eksorcisme af byen.
Når personer er infesterede, oplever de ofte fysisk smerte, hvis
oprindelse ingen læge kan give en forklaring på. Amorth fortæller om
mennesker, der oplevede smerter, som blev de stukket med knive, uden
at der kunne gives nogen forklaring. Den infesterede patient er imidlertid
normalt ved sine fulde fem.
Det næste trin på skalaen er de såkaldte oppressioner. En patient, der
lider af oppressioner, vil ofte høre stemmer, der siger, at han eller hun
skal tage sit eget liv. Ofte vil stemmerne forbande navnet Jesus. Der vil
oftest være fysiske smerter forbundet med oppressionen - særlig i
maveregionen. Patienten er plaget af ånder, der har fået en delvis magt
over hans krop og sjæl. Han eller hun vil have svært ved at gå i kirke
uden at få det dårligt, og sakrale objekter såsom kors og billeder af
Kristus vil virke frastødende. I visse tilfælde kan personen i perioder
miste herredømmet over kroppen, og dæmonen vil give sig til kende,
uden at personen siden vil være i stand til at huske noget som helst om
det. Dæmonen vil imidlertid ikke være trængt helt ind til det inderste i
sjælen, sådan at personen fuldstændig mister herredømmet over sig
selv. Dette sker kun yderst sjældent, og det er først her, man taler om en
besættelse i ordets egentligste forstand.
Amorth mener, det ikke er et tilfælde, at evangeliernes beretninger om
Jesu og apostlenes mirakler ofte står side om side med beretningerne
om djævleuddrivelser: ,,De mennesker, der i årevis har døjet med
uforklarlige smerter eller psykiske forstyrrelser, som ingen læger var i
stand til at forklare eller gøre noget ved, og som i deres tilfælde viste sig
at have dæmonisk oprindelse, oplever det som et mindst lige så stort
under, hvis de ved indgrebet fra en eksorcist bliver befriet for disse
problemer, som hvis de var blevet helbredt for en kræftsvulst."
Besættelse,
Uddrivelse og helbredelse
Forskellige grader af besættelse
This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - © Copyright 2011
En mand som var stum og besat
Medens disse gik ud, se, da førte
man til ham en mand, som var stum
og besat. v33 Og da den onde ånd
var drevet ud, talte den stumme.
Og folkeskarerne undrede sig og
sagde: "Noget sådant er aldrig før
set i Israel." v34 Men farisæerne
sagde: "Det er ved de onde ånders
fyrste, han driver de onde ånder ud!"
Matt 9,32 - Matt 9,34
En besat som var blind og stum
Da blev en besat, som var både blind
og stum, ført til ham; og han helbredte
ham, så den stumme kom til at tale
og se. Og alle folkeskarerne var ude
af sig selv af forundring og sagde:
"Mon han dog ikke er Davidssønnen?"
Men da farisæerne hørte det,
sagde de: "Det kan kun være ved
hjælp af Beelzebul, de onde ånders
fyrste, at han uddriver onde ånder."
Da han kendte deres tanker,
sagde han til dem: "Ethvert rige, der
er kommet i splid med sig selv,
lægges øde; og ingen by og intet
hjem, der er kommet i splid med sig
selv, kan bestå.
Og hvis Satan uddriver Satan, så er
han kommet i splid med sig selv;
hvorledes kan hans rige da bestå?
Og hvis jeg uddriver onde ånder ved
Beelzebul, ved hvis hjælp uddriver
så jeres egne tilhængere dem?
Derfor skal de være jeres dommere.
Men hvis det er ved Guds Ånd, jeg
uddriver onde ånder, så er jo Guds
rige kommet til jer.
Eller hvordan kan nogen gå ind i den
Stærkes hus og røve hans ejendele,
uden at han først binder den Stærke?
Så kan han plyndre hans hus.
Den, som ikke er med mig, er imod
mig; og den, som ikke samler med
mig, spreder.
(Matt 12,22 - Matt 12,30)